bertenhenny2018.reismee.nl

Finland deel 1

Op weg naar Haparanda nog een stop gemaakt in Kalix Zweden. Viel erg tegen.wilde er de kerk bezoeken maar er was een begrafenis. Over de kustweg naar Oulo gereden. Camping aan het strand.naar de stad gefietst, gezellig, vrijdagavond en mooi weer, iedereen zat op de kade muur te picknicken.

Zaterdag Saaie bezocht, rond gewandeld. Kalajoki ook een rondje gelopen . De camping in Kokkola is alweer een strand camping. Op de campings staan alleen Finnen, die zijn niet echt spraakzaam. Ook hier weer gefietst en s,avonds was er muziek op het strand.

Zondag naar Pietersaari , eerst leek het een gewone moderne stad, maar toen we een poortje doorliepen was er plots een oude stad met 300 houten huizen. Toen we weg wilde rijden stopte er auto naast ons, de dame vroeg, waar komen jullie vandaan .ze was vorig jaar met een busreis in Nederland geweest, de Keukenhof, Amsterdam en nog een plaats, die ik niet kon verstaan, er waren wel 19 windmolens, ja, waar zou dat nu geweest zijn. In de prachtige kerk in Nyarleby kregen we een hand van de dominee. Een leuk gesprek over de geschiedenis van Finland en de kerk.

De camping in Kristinastad lag aan een meer, de camping was in de omgeving beroemd om zijn is ijs.wij konden een bolletje niet op zo groot was het.

Nog steeds mooi weer bij ons bezoek aan Rauma een van de mooiste houten steden. Gezellig druk en een Unesco site. Vlakbij Lappi nog een wereld erfgoed bezocht. SAMAMALAHDENMAKI, kinderlijk ligt makkelijker op de tong. We vonden weer een campjjng direct aan het meer. Via de glasstad Nuuratjarvi door naar Helsinki. De elanden/rendieren worden we een beetje zat we hebben er zeker al 1000 gezien, weliswaar alleen op de verkeersnorden langs de weg.

Helsinki centrum bezocht en een de boot genomen naar het eiland ook een wereld erfgoed. Met de bus naar het centrum was heel makkelijk hij stopte vlakbij de parking, waar we gratis overnachten. Mooi gelegen aan de haven.

Vandaag eerst naar het kasteel in Hamenlina geweest. Leuk maar een beetje meer lijkend op een Ford. Daarna de oudste kerk van Finland bezocht. Prachtige muur en plafond schilderingen. Leuke jongedame.die als student op de kerk paste.

Morgen weer verder (tot nu toe) nog steeds mooi weer,

Bram

Hoi Henny en Bert,

Goed te horen dat jullie weer eens in Finland (Helsinki) zijn. Na de zakelijke herinneringen (laat Espoo maar liggen !) lijkt het mij heerlijk om in je vrije tijd te genieten van de Finse groene natuur met zijn vele meren en natuurlijk van de Finse sauna. Prettige en veilige reis verder. Groet, Bram

Gré Rijsdijk

Hoi Henny en Bert,
Het is weer genieten voor jullie op deze mooie reis, en het thuisfront geniet ook een stukje mee.
gezellige verhalen, mooie foto's.
fijne en veilige reis verder,
groetjes Gré.

Fred en Ingrid

Sorry; dit is een ander systeem dan andere jaren. we hebben nu door hoe het werkt.