bertenhenny2018.reismee.nl

Finland deel 2

Halverwege onze tocht van Tampere naar Joutsa een stop gemaakt bij de oudste houten kerk van Finland Dit is een werelderfgoed. Hier moet slofjes over je schoenen anders beschadig je de vloer.

Overnacht op een minicamping 6 km van de bewoonde wereld. Het enige nadeel van het warme weer is dat er nu al veel, heel veel muggen zijn. Hele zwermen tegelijk belagen je. Afgewassen met onze capuchons op. Bij de vrouw van de camping speciaal spul gekocht.

Na weer een prachtige route door het meren gebied aangekomen in Mikkeli, een oude garnizoen stad. Wel lekker gefietst stad stelde niet zoveel voor.

De volgende dag verder dwars door het meren gebied naar de prachtig gelegen stad Savonlinna. Met de fiets van de camping naar de stad en het fort/kasteel Olavialinne bezocht. Rondleiding gevolgd en langs de havens gefietst.

Over alweer een ongelooflijk mooie route door het meren gebied naar Kerimaki. Daar is de grootste houten kerk van Europa. Hier kunnen 3000 mensen zitten en met Kerst zijn er ook staanplaatsen dan kunnen er 5000 in. In de klokkentoren werden we in het Fins welkom geheten, ik zei lieve mevrouw ik versta u niet. Toen ging ze in het Nederlands verder, ze had 8 jaar in Groningen gewoond. Leuk gesprek. Lunch op een paradijselijk plakje aan het water. Voor het eerst deze reis is het weer slechter, regen, kou en wind. Op de camping in Joensuu moest de camper met de kop in de wind vanwege de windvlagen.

Vandaag hebben we onze reis via binnendoor wetjes vervolgd . Zagen een bord van een klooster 9 km van de weg.in Lintula. Prachtig klooster,niet oud wel indrukwekkend. We werden vriendeljjjk uitgenodigd om de kerk te bezichtigen en mochten ook foto,s maken. Het is een nonnenklooster . Die zijn in 1939 gevlucht uit Rusland. Prachtige ionen en lief klein begraafplaatsje. Nu zijn we in Kuopio, vanmiddag de markthal bezocht. Gelukkig is het nu weer droog, nog wel fris,

Dat was het weer voor deze keer, de foto,s komen later, is lastig op de tablet,

Groetjes ook van Bert,

Henny

Jenny.

Zo leuk om van jullie weer een reis verhaal te krijgen. De vorige hebben we niet gekregen, maar we gaan ze nu als nog lezen. Wat een prachtig land is Finland he, en zo schoon. Jullie genieten weer lekker begrijp ik. Prachtige goede reis verder en erg veel plezier van Wijnand en jenny

Fred en Ingrid

Jullie bericht weer per e-mail ontvangen. Kennelijk ging er iets mis. wij zagen op tv dat het in het noorden nu 5 graden is; nogal een verschil met vorige week. De muggen zijn waarschijnlijk nu ook weggegaan? Leuk, in Finland iemand te treffen die Ned, spreekt. Verder mooie foto's en prachtige reis. Geniet er nog maar van. Het is zo weer voorbij. Groeten uit Zwijndrecht. (hier overigens ook mooi weer; gelukkig af en toe wat regen; hoeven we niet de tuin te sproeien!)

Christine en Bob

Fijn dat we jullie reisverslagen nu ook ontvangen. Kwam zelfs op de mail binnen maar wel in de spambox.
Inmiddels alles gelezen en foto,s bekeken. Het is weer prachtig om te zien en te horen. Jammer dat het weer nu wat minder is maar wie weet komt de warmte nog terug. Wel voorzichtig zijn met die camper hoor, niet omwaaien in het hoge noorden.
Groetjes en nog veel plezier.
Christine en Bob