bertenhenny2018.reismee.nl

Finland deel 3

Woensdag 6 juni

Het is nog zwaar bewolkt dus we zijn laat opgestaan. Via de via Kareli, een speciale toeristische route,zijn we naar Nurmes gereden. Rondwandeling gemaakt , koud en somber.De attactie hier is het Bokje huis, een oud Fins huis met veel kamers. Helaas is het niet open. Via een onverharde hobbel weg van 4,5 km komen we op een leuke kleine camping aan het meer.de routes zijn mooier dan de bestemmingen.

7 juni

Regen en koud, eerste sto vandaag in Kaajani. Ruïne van een kasteel uit 1537. En oude sluizen, normaal liggen hier ook historische schepen aan de kade maar vanwege een roei wedstrijd zijn die weggehaald. We wilden overnachten op het eiland in het Juli meer, maar de campings zijn nog niet open. In de boeken staat 1 juni. Terug naar Patalme waar we bij de golfbaan een camperplaats hebben. Wel weer alleen.

8 juni

Eerst terug gegaan naar Paltaminie waar een prachtige oude kerk is en een deel van de stallen van tsaar Alexander de 9e. Lief meisje gaf ons een privé rondleiding.

Langzaam aan verandert het landschap van meren en heuvels naar toendra,s en vlaktes. Vanmiddag de eerste rendieren gezien in het echt.ze steken in vliegende vaart over, je schrikt je rot. We komen ook langs een kunstwerk silent people 900 houten poppen. Bizar gezicht. Ook vandaag moeten we verder rijden dan gepland ivm gesloten campings. Slapen bij een hotel. Nederlandse eigenaren.

9 juni

We starten de dag met een stroom storing in de camper. Kacheltje (2000 WATT) broodrooster, waterkoker en de föhn dat was iets teveel. Soort aardlekschakelaar slaat dan uit. Weer ingeschakeld probleem opgelost.We vervolgen de via Karelia. Overschrijden 2 keer de poolcirkel.Santa park is dicht ivm renovatie. De routes die we rijden zijn prachtig ook vandaag weer rendieren. We eindigen de dag in Rovanieme de grootste stad in oppervlakte van Europa. Toen het droog werd hebben we naar de stad gewandeld. Lekkere dikke warme sokken gekocht.

Zondag 10 juni.

Vandaag volgen we een deel van de Northern light route en overschrijden weer de poolcirkel. Het wordt een beetje gewoon. We zouden nog in Finland blijven maar de camping net over de brug in Zweden beviel beter. Vanmiddag zijn op de fiets terug gegaan naar Finland. Een prachtig natuur gebied is Unesco wereld erfgoed. Het is een hele klim naar boven, zelfs met een e-bike. Boven is een uitzicht punt met een huis wat is gebouwd voor de tsaar. Die heeft er nooit geslapen, voor het af was, was er alweer oorlog. Het plaatsje waar we nu slapen ontvangt met Midsummer 30.000 gasten. Vanaf de heuvel schijn je het mooiste uitzicht van Finland te hebben. Ze houden hier ook op 21 juli het wereld kampioenschap muggen vangen. Wij zijn al aan het trainen.

Groetjes ook van Bert,

Henny

Co van der Straaen.

Wat jammer dat het wee r niet altijd mee zit maar de omgeving is prachtig geniet er maar lekker van jullie zin het zonne'tje

Liefs Co. eo mgeving is wel prachtig geniet er maar lekker van .

Corine

Beste Henny, als ‘collega’ van Bert lees ik met veel plezier je blogs! Wat kun je leuk schrijven zeg, mijn complimenten! Wat een fantastische reis! Die muggen rondom het water in Scandinavië zijn lastig ja, goed dat jullie lokaal spul hebben gekocht, dat werkt vaak het best! Geniet nog van alles dat jullie te zien krijgen! Hartelijke groet, Corine.

Fred en Ingrid

Jammer van het slechte weer, maar als het goed is, hebben jullie ook veel mooi weer gehad. Verder lijkt het een prachtige reis; en ja, muggen is heel irritant. Hier heb je een enkele, maar als je erover "struikelt", heb je het wel gehad. Hier is het weer overigens ook wat minder, maar nog steeds niet slecht. Alleen weinig regen in Zwijndrecht; niet goed voor de tuin!
Het seizoen (campings) opent laat daar, waar jullie zijn. Wel geniet nog maar even, want het is zo voorbij en zijn jullie weer terug in Nederland.

Jenny

Ha Henny en Bert. Een late reactie, maar we zijn in onze dochter haar chalet in Ermelo wezen logeren. Dat was heerlijk. Nu weer thuis, en jullie verhalen gelezen. Jammer van het weer, maar het is toch een prachtig land begrijpen we uit jullie verhalen. Leuk dat jullie die rendieren echt in het wild gezien hebben. Lijkt ons spannend maar prachtig. kijken uit naar het volgende verhaal. Geniet lekker samen, heel veel groeten van ons beiden. Jenny