bertenhenny2018.reismee.nl

Terug in Zweden deel 1

Wat hebben we geleerd over Finland. Dat de natioale bloem de lupine moet zijn. Alle bermen staan er vol mee. Dat de Finnen nogal stug zijn. En dat er in Finland alleen Finnen op vakantie gaan.

Zoals jullie wel gemerkt hebben staan er weinig foto,s op de site. Niet dat we ze niet maken, maar het duurt nogal lang voor je er eentje heb gedownload, vandaar.

11-06-2018

Van Overtorneo naar Jokkmok.

We beginnen met het alweer overschrijden van de poolcirkel nu in Noordelijke richting. Geen mooi monument. Via een natuurlijk weer prachtig super mooie route naar Gallivare, het eindstation van de in land spoorbaan. Die loopt van Stockholm naar het Noorden. Prachtig oud station. De stad zelf is een poolcirkel stadje koud en ongezellig. Het lijkt elk moment te gaan sneeuwen. Toeristische route naar Jokkmok. Helaas zoen we niet veel van het natuurschoon, de weg is 22 km lang opgebroken dus hobbelen en heel veel stof.Alle aandacht gaat uit naar het op de weg houden van de camper. Ook de rendieren zijn weer op pad.

12-06-2018

We blijven een dagje in Jokkmok. Service dag, we lijken wel op ,,we zijn er bijna ,,. Wassen de camper met bezemen keren , overtollig papier lozen etc. Er is geen droger op de camping, wel heel donkere wolken, maar uiteindelijk is de was toch droog. Op de fiets naar het dorp en koffie gedronken bij de "kondtorei" . Gezellig . Het leek wel een wachtlokaal voor de bus in het Oostblok rond 1950.

13-06-2018

Donkere wolken vandaag maar ook felle opklaringen. We maken een omweg van 100 km naar de stroom versnelling van Storforsen. Prachtig de moeite meer dan waard. Tijdens onze wandeling is het droog en zonnig. Via Arvidsjauer een Samidorp wat we al eeder bezochten op onze reis naar de Noordkaap.door naar Slagnas.mooie plek,prachtig uitzicht. Maar uche, uche uche het stikt hier van de ......

14-06-2018

Vilhelmina is vandaag het doel, leuk levendig stadje. Weer een Sami kerkdorp. Wandeling door dorp en koffie bij zowaar een keer een gezellige konditorei. En toen begon het zachtjes te regenen...

Na de lunch door naar Dorotea. Beiden dorpen zijn vernoemd naar koninginnen. De route is weef super, gezellig ook weer wat rendieren die het verkeer tegen houden. Dorotha is een klein dorp maar heeft een centrum functie. Dus wel een supermarkt etc.

15-06-2018.

De zon is weer een beetje terug. Vandaag hebben we een reisdag. Via Ostersund naar Sveg.

Mooie route af en toe een bui. Morgen gaan we naar de fabriek waar de Zweedse paardjes worden gemaakt.

Groetjes allemaal ook van Bert

christione en Bob

Wij zijn weer terug in Nederland en hebben jullie reisverhalen weer opgepikt.
Ik begrijp dat het niet zo warm en zonnig is in Zweden. Jammer, maar wie weet worden de laatste weken nog superwarm. Ik heb geen idee wanneer jullie weer terug zijn in Zwijndrecht. In ieder geval nog heel veel plezier op de terugreis en ga mooi dingen bekijken. We zien de foto,s wel weer.
Gr. en tot jullie volgende reisverslag.